luni, 15 februarie 2010

Returnarea produselor cumparate - mit sau realitate?

Mi se pare normal si chiar de bun-simt ca magazinele noastre sa ofere posibilitatea returnarii unui produs in termen de 2, 3, 5, 10 zile de la cumparare daca eu consider ca produsul nu este ceea ce cautam sau daca are defecte. Sa ma puna sa-l aduc cu tot cu ambalajul original, cu factura, chitanta, manual, dar sa mi-l primeasca inapoi fara sa comenteze.

Pataniile mele de pana acum sunt destul de diferite. Le voi prezenta in continuare.

1. Carrefour
Am cumparat asta vara un ventilator din Carrefour. Ieftin, 50 RON parca. L-am probat la bancul lor de probe, adica baietii de acolo erau cu un ochi la meciul Stelei si cu un ochi la ventilatorul meu. L-au scos din cutie numai cat sa ajunga firul pana la priza, l-au pornit si au zis ca merge. Apoi au zis ca in 48 de ore il pot inlocui la ei la magazin in cazul unor defecte, iar dupa cele 48 de ore trebuie sa ma duc la service-ul importatorului.

Am ajuns acasa si m-am apucat sa asamblez ventilatorul. La una dintre ultimele piese constat ca plasticul era rupt in vreo 3 bucati. Asa ca a doua zi, dimineata, fuga la Carrefour sa le explic problema. Aici dau de o tanti suparata (pe viata) care imi zice ca nu schimba, ca am facut proba si nu au vazut baietii de la bancul de probe defectul. Pai si ce sa-i fac eu baiatului care era mai mult cu ochii la televizor? Ii spun tipei ca nu plec pana nu imi schimba ventilatorul si ea cheama un superior de-al ei. Superiorul iar ma ia ca de unde stie el ca nu am rupt eu piesa... ca nu avea cum sa fie asa in cutie... si altele. Atunci le-am spus ca eu o sa-i reclam la OPC, sa vedem si parerea lor. Deodata datele problemei s-au schimbat... superiorul a dat un telefon si a venit un baiat de pe raion cu un ventilator nou.

Concluzia: Cei de la Carrefour au fost ei tari pe pozitie ca nu-mi accepta produsul returnat pana cand au auzit de OPC.

2. Emag
Aveam nevoie de un router wireless. Dupa cautari indelungi pe forumuri am ramas la doar 2 routere, cu o diferenta de pret intre ele de 150 RON in favoarea celui care avea 2 antene. Totusi, toata lumea zicea ca si routerul cu o singura antena ar trebui sa fie suficient pentru un apartament.

Asa ca am comandat de la Emag routerul mai ieftin, l-am ridicat de la ei si m-am dus acasa. L-am configurat repede si apoi l-am testat cu laptop-ul din fiecare camera. Surpiza, insa... din dormitorul cel mai indepartat nu reuseam sa prind semnal la router decat Weak. De mutat routerul nu se punea problema, intrucat cablul venea mascat frumos prin plinte. Asa ca am zis ca Emag-ul va accepta sa mi-l schimbe cu routerul mai scump, iar eu sa dau diferenta de bani.

M-am dus la ei, le-am explicat ca nu bate routerul atat cat zice in specificatii, ca il vreau pe cel mai scump... insa fara folos. Au zis ca nu se pot schimba produsele cumparate, decat daca prezinta defecte de fabricatie. M-am chinuit cu vreo 3 oameni de la Emag, dar nimic. Le-am zis ca voi reclama la OPC si ei mi-au spus cu un ton de superioritate: "Legal suntem acoperiti, OPC-ul nu ne poate face nimic. Crezi ca esti primul care se duce la OPC sa ne reclame?".

Concluzia: Emag-ul pare sa exploateze bine legile in avantajul lor si in dezavantajul cumparatorilor.

3. TCM
Am cumparat un filtru de cafea de la magazinul TCM de la Piata Unirii. Acasa cand l-am montat am constatat ca o bucata de plastic nu e bine prinsa in suruburi si e putin desprinsa. As fi putut incerca sa o prind la loc, dar am zis ca nu e normal sa iau un produs nou cu defect de fabricatie, asa ca m-am dus sa-l schimb la TCM.

Aici am vorbit cu baiatul de la bancul de probe, apoi cu shop manager-ul si le-am explicat problema. Fara nici o intrebare suplimentara mi-au adus un filtru de cafea nou in locul celui cu problema si si-au cerut scuze pentru defect.

Concluzia: A fost mult prea usor... oare asta e normalitatea?


Recunosc ca nu stiu care e legislatia in domeniul returnarilor de produse, insa am impresia ca e o zona destul de tulbure din moment ce magazine pot sa actioneze in diferite moduri si sa nu le fie frica de consecinte. Din pacate, aceasta legislatie interpretabila ne penalizeaza pe noi cei multi, cumparatorii.

Ce parere aveti? Cum stiti voi ca e legislatia? Sau cum ar trebui sa fie? Sau ce probleme asemanatoare ati intampinat voi?

5 comentarii:

  1. Cei de la Emag au cam avut dreptate in felul lor. Tu ai cumparat produsul fara vreun defect de fabricatie. A fost vina ta ca l-ai luat fara sa studiezi inainte foarte bine specificatiile lui.

    Pentru episoadele Carefour si TCM recomand verificarea cu mare atentie a produselor inainte de cumparare sau la bancul de probe. Chiar daca angajatii de la bancul de probe te grabesc, explica-le ca e dreptul tau sa studiezi produsul in amanunt.

    Din pacate, de multe ori in Romania se vand produse cu defecte, iar vanzatorii mizeaza pe neatentia cumparatorilor.

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu stiu cum ai patit asa ceva dela EMAG. Eu am schimbat de doua ori o sursa fara sa aiba nici un defect. O sursa destul de scumpa din categoria celor silentioase. Am ramas chiar impresionat. Cand am inceput sa dau detalii despre motivul returnarii femeia m-am oprit brusc si mi-a zis ca nu o intereseaza decat daca produsul e defect sau bun ca sa stie cum sa-l incadreze pe fisa de retur. Faza asta am facut-o de doua ori cand m-am razgandit si am vrut modelul initial inapoi.

    RăspundețiȘtergere
  3. Dar ia imagineazati ca ai tu un magazin, mare, ai investit o caruta de bani in el, si vine la tine un "domn" isi cumpara cea mai tare plasma de pe raion, merge acasa da "bairam" isi impresioneaza toti prietenii si toate piti, iar a doua zi vine cu obiectu inapoi... ca sa razgandit... vezi tu astfel legea ar avea doua moduri de interpretare, asta se incearca sa se previna...

    pt posterioritate: daca la emag ai comandat pe net, cf Ordonanta nr. 130/2000 poti returna produsulin termen de 10 zile.

    RăspundețiȘtergere
  4. eu am returnat un laptop la emag, l-am schimbat d fapt, nu au comentat nimic. produsul meu era defect, nu mergea touchpadul. oricum mi-au zis ca pot sa-l schimb in 30 d zile si daca nu-mi place modelul.

    eu momentan tot incerc asa caut care e legislatia in vigoare in ceea ce priveste retail-ul in ro... maine vreau sa returnez un articol d imbracaminte, nu am folosit produsul, parea ok cand am probat, cand am ajuns acasa am realizat ca se dezintegreza practic la fiecare cusatura si m-am infuriat.
    e luat de la un magazin cunoscut, nu de la o taraba din piata(unde probabil calitatea e mai buna)
    nu vad de ce nu l-ar lua inapoi, o sa vad maine care e reactia, oricum nu vreau nici un schimb pt ca nu cred ca e problema izolata. si sunt dezamagita d ei, sa se stearga la fund cu el.

    RăspundețiȘtergere
  5. http://www.ziare.com/victor-socaciu/stiri-victor-socaciu/o-noua-initiativa-legislativa-dreptul-de-a-returna-orice-produs-in-doua-zile-1140480

    RăspundețiȘtergere